Vēstures un ķīmijas savienošanas eksperiments 22.12.2017 10:03
19.decembrī mūsu skolā notika ilgi lolots pasākums, kam ievadvārdus teica skolas mācību pārzine Māra Spicberga. Notika vēl neredzēts eksperiments: vēsturisks mēģinājums ķīmiski savienot divas dažādas lietas – ķīmijas un vēstures faktus. Bija cerēts interesants rezultāts, bet tas kļuva par graujoši pārsteidzošu.
11. klašu skolēni jau pāris nedēļas iepriekš izveidoja nelielas komandas, izvēlējās kādu ķīmisku elementu vai vielu, ko centās izprast padziļināti, reizē meklējot informāciju par to ietekmi uz norisēm tuvākā un tālākā pagātnē. Lai izrādītu savas prasmes, klausīties uzaicināja 10. klašu skolēnus. Izrādījās, ka viņiem bija ne tikai jānodarbojas ar patīkamo citu jauniešu vērtēšanu (par vērtēšanas zīmēm kalpoja virtuālās piparkūkas). Noslēgumā savu jaunāko kolēģu vīzijas par nākotni vērtēja 11. klašu skolēni. Tapa interesantas versijas par ķīmijas skolotājas Ilzes Ventiņas un Antras Grūbes uzdotajām tēmām: kā mainīsies pasaule, ieviešot izgudrojumus, kas jau tapuši, vai vēl taps. Piemēram, metāna gāzes iegūšana uz citām planētām, neredzams audums, mākslīgais hlorofils un mākslīgu gaļas un zivju proteīnu iegūšana.
Pasākuma sāls bija 11. klašu skolēnu sagatavotie materiāli un to prezentēšana. Paldies visiem, bet īpaši tiem, kuriem uzstāties publikas priekšā nenācās viegli! Spilgtākie iespaidi – 11. b klases puišu (1. grupa) izveidotais video, kas tapa naksnīgajos Talsos, lai parādītu argona un neona gāzu pielietošanu apgaismojuma sistēmās. Daudzi klausītāji to atzina par grupas lielāko veiksmi, pat nosaucot par “odziņu”.
Kaut arī tiem, kuri pazīst Linardu un Mareku (6. gr.), neradās jautājums, kādēļ viņi izvēlējās prezentēt dzelzs īpašības un pielietojumu, tomēr sajūsmināja izvēlētais pasniegšanas veids – reps, faktiski tas, ko agrākos laikos sauca par melodeklamāciju. Izrādījās, ka šajā klasē ir vēl viens atraktīvs puišu duets (7.gr.). Par svina kaitīgumu sarunu šova veidā izstāstīja Hektors un Viktors jeb Krišjānis un Matīss vai otrādi. Katrs klāt bijušais tagad atcerēsies, ka “ar svinu nejoko, bet tas pajokoja”.
Meiteņu grupas bija akcentējušas faktus un domājušas par skatītāju iesaistīšanu. Renāte (9.gr.) burtiski apbēra klausītājus ar jautājumiem par halogēniem, neaizmirstot atalgot ar konfektītēm. Arī 8. grupas meitenes iesaistīja 10. klašu skolēnus dziesmu minēšanā par tādu ķīmisku elementu kā zelts. Viņas bija sagatavojušas pat “zelta stieņus”, kas patiesībā izskatās pēc ķieģelīšiem. 10. grupā bija mākslinieciski noskaņotas meitenes, kuras stāstīja par akrila krāsu pielietošanu mūsdienās, demonstrējot savas dalībnieces Annas pašrocīgi izveidotu mākslas darbu.
Domājams, ka katrs dalībnieks un klausītājs paplašināja zināšanas, guva ierosmes par spilgtākajiem un saturīgākajiem prezentēšanas elementiem. Daži Paulas komentāri vērtējuma tabulā raksturo, kādēļ pasākumu var uzskatīt par izdevušos. “Tagad daudz lielāku uzmanību pievērsīšu pilsētas apkārtnei; daudz jaunas informācijas, ko iepriekš nebiju dzirdējusi; noderēs nākotnē, lai sevi pilnveidotu; stāstītais mani motivē tālāk mācīties.”
Paldies dalībniekiem! Priecīgus svētkus!
Skolotājas: Antra Grūbe un Ilze Ventiņa
Tehniskie rezultāti: Saskaitot klausītāju piešķirtās virtuālās piparkūkas kritērijos: saturs, pārliecinoša runa, prasme ieinteresēt un iesaistīt, labākos rezultātus uzrādīja grupas: 4. (Kristers, Dinass, Sandis, Marks), 6. (Linards, Mareks, Valters), 7. (Matīss, Krišjānis, Kristers, Viesturs), 8. (Luīze, Alise, Nannija), 9. (Inga, Dārta, Renāte) un 10. (Anna, Paula, Evelīna) komandas.