Ievadseminārs skolēnu mācību firmām 18.10.2012 16:24
Mēs, Talsu Valsts ģimnāzijas 10. un 11.b skolēni, 16. oktobrī devāmies uz Rīgu, t/c Rīga Plaza kinoteātri „Multikino”, lai gūtu jaunus iespaidus un rastu inovatīvas idejas mācību uzņēmumu veidošanā, piedaloties JA-YE Latvija ievadseminārā par SMU, kā arī saņemtu Latvijas lielāko uzņēmumu dotos uzdevumus reklāmas konkursam „Cita Holivuda”.
Semināra laikā mums bija iespēja dzirdēt gan praktiskus ieteikumus uzņēmējdarbības uzsākšanā, gan jau panākumus guvušu Latvijas jauno uzņēmēju veiksmes stāstus, kā arī padomus no Latvijas vadošajiem mārketinga speciālistiem. Pagājušā gada veiksmīgākais SMU „Easy Do” dalījās piredzē par SMU Eiropas fināla pasākumu Bukarestē, Rumānijā, kā arī demonstrēja savu ražojumu – daudzfunkcionālo priekšautu. Prezentācijā guvām ieskatu interesantākajās SMU idejās, kuras bija realizējuši Eiropas skolēni.
Visi, kuri mācās komercvirziena klasēs vai arī ir saskārušies ar jautājumiem, kas saistīti ar ekonomiku un biznesu, zina un saprot, kāda vērtība var būt šāda veida informācijai. Iepazinām dažādu uzņēmumu pārstāvjus, kā, piemēram, no draugiem.lv, atlants.lv, žurnāla IR, Tallink, Swedbankas, CSDD, Latvijas Valsts mežiem. Uzzinājām, ar ko tieši viņi nodarbojas un kas ir nepieciešams, lai bizness tiktu organizēts veiksmīgi un tam būtu spoža nākotne.
Mūsdienās ļoti aktuāli ir tieši sociālie mediji, tāpēc, manuprāt, šis seminārs mums palīdzēja saprast arī to, kā vajadzētu, vai tieši otrādi, kā nevajadzētu popularizēt savu uzņēmumu. Jānis Polis, Reklāmas un sociālo mediju speciālists, mums pastāstīja, ka jaunās tehnoloģijas izmanto arvien vairāk cilvēku visā pasaulē un katrs vidēji dienā savā telefonā ieskatās 140 reižu. To ir grūti saprast, taču bez telefona un datora cilvēks ir kā bez rokām. Sociālie mediji ir riskants, taču zibenīgs veids,lai izplatītu informāciju. Tātad, ja reklāma ir radoša, saistoša un konkrēta, tā spēs piesaistīt potenciālos pircējus zibenīgā ātrumā, protams, tā ir jārada īstajā laikā un vietā.
Jānis Palkavnieks, draugiem.lv runasvīrs, mums parādīja īsu ieskatu draugiem.lv ikdienas darba atmosfērā. Viņš uzsvēra, cik svarīga uzņēmumā ir tieši komanda un tās savstarpējās attiecības, kā arī vide, kurā idejas tiek realizētas.
Voldemārs Dūdums, žurnāla „IR” reklāmas speciālists, sniedza vērtīgus padomus, kurus ironizējot nosauca par „veca vīra padomiem”:
• jaunā uzņēmēja pirmās desmit idejas nekam neder;
• ja liekas, ka ideja ir kaut kur redzēta, tad tā arī ir;
• labu ideju var pateikt vienā teikumā;
Fionn Dobbin, SSE Riga Uzņēmējdarbības un radošo industriju kursa vadītājs un sociālās uzņēmējdarbības parstāvis – uzņēmuma MAMMU dibinātājs, sniedza vērtīgu lekciju angļu valodā. Viņš pastāstīja, ka šalle ir kas vairāk par aksesuāru un viss, kas tev nepieciešams, ir ideja un gribasspēks. Fionns ir vairāku kreatīvu ideju autors. Viņš ir autors arī tualetei, kurai nav nepieciešams ūdens, tā ir viegli transportējama un pārstrādes procesa galaprodukts ir elektroenerģija. Šī produkta mērķauditorija bija iedzīvotāji, kuri dzīvo antisanitāros apstākļos Indijā un šāds problēmas risinājumscilvēkiem ir pat ļoti nepieciešams.
Edgars Kviatkovskis no 11.b, mans klasesbiedrs, guva lieliskus iespaidus, kā arī papildināja savas zināšanas par mācību uzņēmuma izveidi. Viņš secina, ka ikviens no šiem uzņēmējiem ir ar savu potenciālu un, ka skolēnu mācību uzņēmumu vajadzētu izveidot katram jaunietim, kas interesējas par uzņēmējdarbību. Edgars ir viens no jauniešiem, kuram jau ir pieredze, kas gūta darbojoties savā uzņēmumā. Edgars ar draugu Niklāvu Kālbergu, 11. a,jau 10.klasē izveidoja skolēnu mācību uzņēmumu „Unicorn & Co”, kurš piedāvā izgatavot jebkāda dizaina kaklarotas gan zēniem, gan meitenēm. Manuprāt, seminārs, kā arī skolasbiedru radošums, mums pārējiem liek domāt daudz vairāk par tādām vērtībām, kā pieredze un zināšanas, kas iegūtas, praktiski darbojoties, un ticība saviem spēkiem, jo viss, par ko iedomājamies, ir realizējams.
Linda Jansone, Talsu Valsts ģimnāzijas 11. b klases skolniece.